BVT Viikkokilpailusäännöt:
Beach Volley -viikkokisat yksilöpelaajille (King of the beach -tyylisesti)
Yleistä
Viikkokisat on BVT:n jäsenille tarkoitetut turnaukset, jotka järjestetään keskiviikkoisin miehille ja torstaisin naisille. Kisat alkavat tasan klo 18.00. Osakilpailuihin ei tarvitse etukäteen ilmoittautua, riittää että on paikalla ja merkkaa itsensä osallistujalistaan ennen klo 18. Viikkokisat pelataan ilman vakioparia, joten paikalle tullaan yksilöinä. Jokainen osallistuja saa osakilpailuista pisteitä, jotka lasketaan rankingiin. Rankingin perusteella pelataan kauden päätteeksi King/Queen/Herttua- tittelistä.
Pelisäännöt
Pelisääntöinä toimivat beach volleyn viralliset säännöt, joihin voi tutustua Lentopalloliiton sivuilla. Näiden lisäksi viikkokisoissa noudatetaan Pyynikkisääntöjä. Pelin aikana pelaavat pelaajat huolehtivat keskenään sääntöjen noudattamisesta.
Lohkojako
Lohkoihin jako tapahtuu vallitsevan rankingin perusteella klo 18. Mikäli pelaajat ovat tasapisteissä niin rankkaus etenee seuraavasti:
- Pelaajan kuluvan kauden viimeisimmän osakilpailun pisteet.
- Pelaajan kuluvan kauden korkein pistemäärä.
- Pelaajan kuluvan kauden kaikkien osakilpailuiden summa.
- Pelaajan kuuluvan kauden lähtöpisteet.
- Arpa
Pelaajan itsensä tulee huolehtia siitä, että oma ilmoittautuminen on merkitty järjestäjän kilpailupaikalle tuomaan ranking-listaan määräaikaan mennessä. Ilmoittautuminen tapahtuu piirtämällä rasti (X) ranking-listalla oman nimensä eteen. Mikäli pelaajalla ei ole nimeä ranking-listalla (ensikertalaiset), tulee heidän kirjoittaa koko nimensä ranking-listan loppuun ja laittaa rasti (X) nimensä eteen. Mikäli pelaaja tietää tulevansa minuutinkin myöhässä annettuun määräaikaan nähden, tästä tulee ilmoittaa kilpailun järjestäjälle puhelimitse. Myöhästyminen saa olla korkeintaan 15 minuuttia. Ilmoittamatta myöhästyvät pelaajat sijoitetaan ranking-sijoituksesta välittämättä saapumisjärjestyksessä viimeiseen lohkoon, mikäli sinne näin ollen saadaan neljä pelaajaa. Ilmoittautuneet pelaajat jaetaan neljän pelaajan lohkoihin aloittaen ranking-listan kärkipäästä. Lohkot kirjoitetaan järjestyksessä suoraan tulospaperiin, johon merkitään myöhemmin myös otteluiden tulokset. Mikäli ilmoittautuneiden pelaajien määrä ei ole jaollinen 4:llä, jää viimeinen lohko vajaaksi. Mikäli toiseksi viimeisestä lohkosta löytyy halukkaita pelaajia, jotka haluavat pelata oman lohkonsa lisäksi myös viimeisen lohkon peleissä ”täytepelaajina”, voidaan viimeinenkin lohko saada näin täyteen. Täytepelaaja ei saa rankingpisteitä alemmassa lohkossa pelaamistaan peleistä. Jos halukkaita täytepelaajia ei löydy tarpeeksi, jaetaan kaikille vajaan lohkon pelaajille peruspisteinä toisen ja kolmannen sijan peruspisteiden keskiarvo. Esimerkiksi lohkossa kolme tämä pistemäärä olisi siis 26,8 pistettä. Huomioitavaa on, että tällöin siis vajaan lohkon pelaajille ei tule ainuttakaan ottelua, mutta he saavat silti rankingpisteitä.
Pelaaja ei koskaan joudu jäämään vajaan lohkon takia pelaamatta peräkkäisissä osakilpailuissa. Jos näin on käymässä, niin tätä pelaajaa nostetaan ranking-listasta riippumatta alimpaan täyteen lohkoon. Näin toimittaessa täydestä lohkosta vajaaseen lohkoon tippuva pelaaja on oltava myös sellainen, että hän ei ole jäänyt edeltäneessä osakilpailussa vajaan lohkon takia pelejä vaille. Tämä koskee siis vain peräkkäisiä kisoja, ei pelaajan kahta peräkkäistä kisaa.
Pelisysteemi
Pelisysteemi koostuu neljän pelaajan lohkoista, joissa kussakin lohkossa kaikki peliparikombinaatiot pelaavat kaikkia vastaan, eli yhteensä kolme erää per lohko. Pelipari vaihtuu lohkon jokaisessa erässä siten, että ensimmäisessä erässä rankingpisteissä paras ja neljäs pelaavat samassa joukkueessa. Toisessa erässä paras ja kolmas ovat samalla puolella verkkoa. Kolmannessa erässä paras ja toinen pelaavat yhdessä. Jokainen erä pelataan juoksevin pistein tasan 21 pisteeseen, joten erä voi päättyä myös yhden pisteen erolla.
Kenttätarve
Kenttätarve on karkeasti ottaen sellainen, että kullakin kentällä voi noin kolmen tunnin aikana peluuttaa kaksi neljän pelaajan lohkoa (vain lyhyet lyöntirullaukset lämmittelyksi, muutoin lämmittely on hoidettava kentän ulkopuolella). Toisin sanoen, yhden lohkon peluuttamiseen lämmittelyineen on hyvä varata 1,5 tuntia kenttäaikaa. Jos yhdellä kentällä peluutetaan kahta lohkoa, kannattaa lohkojen vuorotella kentän käyttöä.
Ottelutulosten merkitseminen
Jokaisen erän jälkeen erän voittaneet pelaajat käyvät merkitsemässä järjestäjän tuomaan tuloslistaan ottelun tuloksen siten, että ottelun voittaneiden pelaajien sarakkeeseen merkitään luku, joka saadaan kun voittajan eräpisteistä (21) vähennetään tappion kärsineen eräpisteet. Esimerkiksi jos erä päättyi 21-18, saa voittaneen joukkueen pelaajat kumpikin sarakkeeseensa merkinnän +3, ja hävinneet pelaajat -3. Kun kolmas erä on pelattu ja pisteet merkitty, lasketaan kullekin pelaajalle merkintöjensä summa. Lohkon voittaa se pelaaja (tai voiton jakaa ne pelaajat), jonka summa on suurin. Muiden pelaajien sijoitukset jaetaan summien mukaisesti laskevassa järjestyksessä.
Esimerkki tulospaperista:
Lohko 1: | ||||||||
nimi | 1.erä | 2.erä | 3.erä | Summa | Sijoitus | Peruspisteet | plus-miinus | Rankingpisteet |
Kiraly | +3 | +1 | +4 | +8 | 1. | 30,1 | +0.4 | 30,5 |
Loyola | -3 | -1 | +4 | 0 | 2. | 29,1 | +0 | 29,1 |
Ricardo | -3 | +1 | -4 | -6 | 4. | 27,1 | -0.3 | 26,8 |
Emmanuel | +3 | -1 | -4 | -2 | 3. | 28,1 | -0.1 | 28,0 |
Lohko 2: | ||||||||
jne… |
Mikäli tuloslistasta puuttuu jotain tuloksia, jää kaikki kyseisen lohkon pelaajat ilman rankingpisteitä.
Rankingpisteiden jakaminen
Peruspisteet jaetaan jokaisessa keskarissa oheisen osallistujamäärään sidotun pistetaulukon mukaisesti. Peruspisteiden jakaminen suoritetaan siis perustuen pelaajan sijoitukseen lohkossaan. Jos useampi pelaaja on sijoittunut lohkossaan samalle sijalle, saavat kyseiset pelaajat saman määrän peruspisteitä. Jos esimerkiksi ykköslohkossa kaksi pelaajaa sijoittuu toiseksi, saavat molemmat peruspisteitä 28,6 eli ykköslohkon sijojen kaksi ja kolme tuomien peruspisteiden keskiarvon verran.
voittaja | toinen | kolmas | neljäs | |
Lohko 1 | 30,1 | 29,1 | 28,1 | 27,1 |
Lohko 2 | 29,2 | 28,2 | 27,2 | 26,2 |
Lohko 3 | 28,3 | 27,3 | 26,3 | 25,3 |
ja niin edelleen niin paljon kuin lohkoja riittää! (Huom. desimaali kasvaa aina yhdellä lohkoissa alaspäin mentäessä. Lohkossa kymmenen desimaali on nolla.)
Peruspisteiden lisäksi osakilpailusta jokaiselle pelaajalle jaettaviin rankingpisteisiin otetaan huomioon ns. plus-miinus -vaikutin. Plus-miinus -vaikutin lasketaan yksinkertaisesti siten, että pelaajan kolmen ottelun tulossarakkeen summa kerrotaan kertoimella 0.05 ja tulos lisätään pelaajan peruspisteisiin. Huomaa, että summa voi olla myös negatiivinen, jolloin vaikutus on peruspisteitä vähentävä.
Ranking-tilanteen ylläpito ja laskeminen
Ranking-tilanne perustuu pelaajille laskettuihin yhteispisteisiin. Pelaajan vallitsevat rankingpisteet ovat aina pelaajan kaksi viimeisintä pisteitä tuoneet osakilpailut. Poikkeuksena tilanne, kun pelaajalla ei ole lähtöpisteitä eikä ole kuin yhdet rankingpisteet, jolloin yhden kerran rankingpisteet tuplataan. Mikäli pelaajalla ei ole vielä kuluvalta kaudelta osakilpailusuorituksia huomioidaan pelaajan lähtöpisteet (mikäli niitä on), jotka ovat hänen kaksi viimeisintä pisteitä tuoneet osakilpailut edelliseltä kaudelta. Mikäli pelaajalla on vain yksi pelikerta edelliseltä kesältä niin lähtöpisteiksi muodostuu huonompi pistemäärä kahdesta seuraavasta vaihtoehdosta: edellisen kesän pelikerran rankingpisteet tuplattuna tai kahden edellisen pelikerran rankingpisteet yhteenlaskettuna kahdelta edelliseltä kesältä. Jos pelikertoja on vain yksi kahden kesän ajalta, lähtöpisteet ovat edellisen kesän pelikerran rankingpisteet tuplattuna.
Loukkaantuminen
Mikäli pelaaja loukkaantuu niin, että ei pysty pelaamaan lohkoaan loppuun jää hän ilman rankingpisteitä kyseiseltä pelikerralta. Lohko pyritään kuitenkin pelaamaan loppuun ottamalla täytepelaajaksi yksi pelaaja (ensisijaisesti) samalla kentällä pelattavasta toisesta lohkosta. Täytepelaaja ei saa rankingpisteitä kuin omasta lohkostaan. Mikäli lohko saadaan Täytepelaajan avulla pelattua loppuun, saavat lohkon alkuperäiset jäsenet rankingpisteet kyseiseltä pelikerralta.
King/Queen/Herttua/Jaarli/Kreivitär of the Beach -lopputurnaus
Viimeisen viikkokisaosakilpailun jälkeen järjestään King/Queen/Herttua/Jaarli/Kreivitär of the Beach-lopputurnaus. BVT:n King- ja Queen-turnaukset pelataan tarvittaessa kaksipäiväisenä turnauksena (mahdolliset King- ja Queen-karsinnat ensimmäisenä päivänä). Herttua, Jaarli ja Kreivitär turnaukset pelataan yhden päivän aikana.
Vuonna 2022
Turnaukset pelataan aina suurimmalla mahdollisella parillisella lukumäärällä, mikäli maksimi osallistujamäärä ei tule täyteen. Minimimäärä on neljä (4) ja maksimi on sarjakohtainen, Herttua-turnauksessa on maksimissaan kahdeksan (8) pelaajaa.
Queen-turnauksessa pelaajamäärä on maksimissaan neljätoista (14). Mikäli ilmoittautuneita on kymmenen (10) tai enemmän niin kuusi (6) parasta pääsee suoraan toiselle päivälle ja loput pelaavat karsinnat ensimmäisenä päivänä kahdesta viimeisestä paikasta toiselle päivälle.
King-turnauksessa pelaajamäärä on maksimissaan kaksikymmentäkaksi (22). Mikäli ilmoittautuneita on kahdeksantoista (18) tai enemmän niin neljätoista (14) parasta pääsee suoraan toiselle päivälle ja loput pelaavat karsinnat ensimmäisenä päivänä kahdesta viimeisestä paikasta toiselle päivälle.
Jaarli-turnaus pelataan yksipäiväisenä, niiden pelaajien kesken, jotka ovat tippuneet King-karsinnoissa tai jääneet karsintojen varasijoille. Jaarli-turnaus pelataan vain siinä tapauksessa, että kun King-turnauksen lauantaikaavio on täytetty (mahdollisten peruutusten jälkeen, 16 pelaajaa) niin jäljellä on vielä vähintään 4 pelaajaa karsintoihin ja/tai karsintojen ulkopuolelle jääneistä pelaajista (max 16). Karsintapäivänä tulleet peruutukset karsintoihin eivät estä karsintojen varasijoilla olleita pelaajia osallistumasta Jaarli-turnaukseen.
Kreivitär-turnauksessa on samat säännöt kuin Jaarli-turnauksessa.
Mikäli ilmoittautuneita on enemmän kuin sarjan maksimimäärä, niin ulkopuolelle jäävät ovat varasijoilla mahdollisten peruutusten tai loukkaantumisten varalta karsintojen, Jaarlin ja Kreivitär sarjojen ensimmäisen pelikierroksen ensimmäisen erän loppuun asti. Mikäli loukkaantuminen tapahtuu pelikierroksen 1.erässä, niin loukkaantunut pelaaja korvataan ja kyseinen lohko järjestetään uudestaan ja aloitetaan alusta.
Mikäli loukkaantuminen tapahtuu tämän jälkeen, millä tahansa pelikierroksella (2. tai 3. erässä) tai lohkovaiheessa, jatkoon seuraavalle kierrokselle menevät lohkossa jäljelle jääneet King-/Queen-/Herttua-rankingin mukaan.
Ilmoittautuneet sijoitetaan turnaukseen kyseisen vuoden King-/Queen-/Herttua-rankingin mukaan.
Ilmoittautuminen voidaan ottaa vastaan, mikäli pelaaja on maksanut BVT:n jäsenmaksun kyseisenä vuonna ja omaa vähintään yhdet viikkokisarankingpisteet kyseiseltä vuodelta.
Pelatun pelikierroksen jälkeen lohkon kaksi (2) parasta pelaajaa menevät jatkoon seuraavalle pelikierrokselle. Lohkosijoitukset määräytyvät pelaajien +/- pisteiden mukaan.
Mikäli lohkossa on kaksi pelaajaa tasapisteissä:
- sijoilla 1-2 olevien pelaajien keskinäinen sijoitus menee King-/Queen-/Herttua-rankingin mukaan.
- sijoilla 2-3 olevien pelaajien keskinäinen sijoitus menee King-/Queen-/Herttua-rankingin mukaan, mikäli pelaajat olivat viimeisessä erässä samassa joukkueessa.
- sijoilla 2-3 olevien pelaajien keskinäinen sijoitus ratkeaa yhdellä lisäpallolla, joka pelataan jatkumona lohkon kolmannelle erälle, mikäli pelaajat olivat viimeisessä erässä eri joukkueessa.
- sijoilla 3-4 olevien pelaajien keskinäinen sijoitus menee King-/Queen-/Herttua-rankingin mukaan.
Mikäli lohkossa on kolme pelaajaa tasapisteissä, niin pelaajien keskinäinen sijoitus ratkaistaan King-/Queen-/Herttua-rankingin mukaan, niiden pelaajien osalta, jotka olivat viimeisessä erässä samassa joukkueessa. Niiden pelaajien osalta, jotka olivat viimeisessä erässä eri joukkueessa keskinäinen sijoitus ratkaistaan yhdellä lisäpallolla, joka pelataan jatkumona lohkon kolmannelle erälle.
Näihin turnauksiin ilmoittaudutaan erikseen.
Alkuperä
Nämä säännöt on jatkokehitetty Hietsu Beach Volley ry:n kilpailujaoksen laatimista ja julkaisemista King-säännöistä. HBV:n nykyisin käyttämään systeemiin voi käydä tutustumassa seuran sivuilla.
Pyynikkisäännöt
Pyynikkisääntöjä noudatetaan aina viikkokisoissa. Muissa peleissä pelaajat sopivat asioista keskenään. Jos et ole 100% varma säännöistä kysy – älä tulkitse sääntöä itse!
Pyynikkisääntö 1: Joukkueen ensimmäinen kosketus otetaan kaikissa tapauksissa ja aina – kovalla kosketuksella.
Pyynikkisääntö 2: Jos joukkue toimittaa pallon verkon toiselle puolelle sormilyönnillä on se aina virhe, pois lukien seuraava tilanne. Kyseessä on joukkueen toinen kosketus, joka on tarkoitettu passiksi ja olisi myös hyökkääjän kannalta pelattavissa, mikäli passi olisi jäänyt omalle puolelle.
Herttuasääntö: Pelaaja, joka täyttää kyseisenä kilpailuvuotena 45 vuotta on oikeutettu osallistumaan myös Herttua-kisoihin.
Sivu päivitetty: 3.8.2022